Pääkallo.fi

KalloCast

Viestejä
35
#11 - Vieraana Joonas Naava

Miksi Tsekin salibandy on monessa asiassa saavuttanut ja jopa ohittanut Suomen?
🇨🇿


”Innostumisen kulttuuri on ehkä isoin syy miksi näin on tapahtunut.”
Joonas Naava

Tähän kysymykseen ja moneen muuhunkin asiaan haetaan vastausta Ylijohtavan Aitiossa kun vieraaksi saapuu Joonas Naava, jolla on jo useamman vuoden kokemus Tsekin salibandysta ja paikallisesta liigasta. Sarja on jäänyt kohtalaiseksi mysteeriksi enemmänkin lajia seuraavien parissa koska suomalaisia sarjassa ei olla nähty. Nyt Joonas Naava toimii ensimmäistä kautta Mlada Boleslavin päävalmentajana ja ensi kaudella Tsekin Superliigassa nähdään ensimmäiset suomalaispelaajat.

Mikä on Tsekin liigan taso TOP4-maiden joukossa? Millaisissa olosuhteissa pääsarjaa pelataan ja millaisia pelaajakorvauksia pystytään huipuille maksamaan?

Otimme kiinni myös laajemmin siihen mikä salibandyn asema Tsekissä ja miten se näkyy katukuvassa. Millainen on Tsekin "pelaajapolku" kun se näyttäisi tällä hetkellä tuottavan parempia junioripelaajia kuin Suomen juniorituotanto?
Naava on myös mukana Tsekin maajoukkuevalmennustiimissä. Analysoimme millaisen perinnön Petri Kettunen jätti seuraajilleen ja millainen edellinen, lyhyt hopeaan päättynyt kisaperiodi oli. Ja mitä Tsekiltä voidaan odottaa Malmön MM-kisoissa.

Täältä Kallocast ja Ylijohtavan Aitio tilaukseen ja kuunteluun.

📻
SPOTIFY


📻
PATREON

phonto 20.jpg
 
Viestejä
35
𝐘𝐋𝐈𝐉𝐎𝐇𝐓𝐀𝐕𝐀𝐍 𝐀𝐈𝐓𝐈𝐎 #𝟏𝟐 - Vieraana Perttu Kytöhonka

"Mielenkiintoinen tulkinta varsinkin kun ei ole alustettu mitä tässä selvitetään." - 𝐏𝐞𝐫𝐭𝐭𝐮 𝐊𝐲𝐭ö𝐡𝐨𝐧𝐤𝐚

Keskustelu Fliigan ottelumääristä on porissut lämpimänä jo pitkään aikaa. TPS:n urheilujohtaja ja miesten Fliiga-joukkueen päävalmentaja Perttu Kytöhonka on ollut vahvasti ottelumäärän vähentämisen kannalla.

Miten itse prosessi on edennyt ja viestintä siitä seurojen suuntaan? Millaisinä päävalmentaja Kytöhonka näkee oman ja pelaajien arjen kun runkosarjassa ottelumäärä on nyt ollut 33 kappaletta. Onko tällä isompia vaikutuksia suomalaiseen salibandyyn? Pelin laatuun? Pelaajien kehittämiseen?

Mitä taloudellisia vaikutuksia ottelumäärän säilyttämisellä tai vastaavasti vähentämisellä on? Keskustelimme myös kilpailukauden mahdollisesta pidentämisestä. Pienenä bonuksena vielä Kytöhonkan mielipide maanantai-otteluista ja kevään tulevasta Draftista.

✅ Täältä siis Kallocast ja Ylijohtavan Aitio tilaukseen ja kuunteluun. 🎧

📻 SPOTIFY

📻 PATREON

phonto 21.jpg
 
Suomi saattaa pudota nykyisestä kilpailuasetelmastaan vuoteen 2026 mennessä, ellei se suhtaudu nöyremmin kokonaisuuksiin:


Lainaan tätä kirjoitusta kun tässä viitataan Suomen jämähtyneisyydestä:



... olen joskus ennenkin puhunut tästä muutosvastarinnasta, mutta tämä "kuinka monta 33 pelin sarjaa olet itse järjestänyt" "argumentti" on uusi tapa tappaa keskustelu... voisi sanoa, että melkein käden heilahduksella.
 
Viestejä
775
Ottelumäärän laskeminen (vaikutus 1 peli kuussa) näyttää olevan se kauan kaivattu hopealuoti, ainakin tuon jakson perusteella. En tiedä mitä jossain amatöörisarja Mestiksessä mietitän siitä miten viimeistään 30 matsin kohdalla kaikkki muuttuu. Siellä joukkueilla on nyt pelattuna 46-47 ottelua.

Sitä en epäile yhtään etteikö Kytöhongan kaksoisroolissa olisi duunia. Mutta se on eri tarina se.
 
Ottelumäärän laskemisen (vaikutus 1 peli kuussa) näyttää olevan se kauan kaivattu hopealuoti, ainakin tuon jakson perusteella. En tiedä mitä jossain amatöörisarja Mestiksessä mietitän siitä miten viimeistään 30 matsin kohdalla kaikkki muuttuu. Siellä joukkueilla on nyt pelattuna 46-47 ottelua.

Sitä en epäile yhtään etteikö Kytöhongan kaksoisroolissa olisi duunia. Mutta se on eri tarina se.

Kun joku ehdotti, että pitää keskustella pelaajien määrästä, peliajasta tai pelikentän koosta, niin tämä keskustelu tapettiin sillä, että "tässä haetaan jotain pikavoittoa ja hopealuotia".

Sitten taas samat tahot hakevat pikavoittoa ottelumäärän vähentämisellä.

Itse taas olen sitä mieltä, että tässä ei ole olemassa mitään pikavoittoja vaan lajin kehitystä pitää tarkastella kokonaisuudessaan sekä itse lajin osalta, että sen kaupallisuuden osalta ja mitä muutoksia tarvitaan jotta se olisi kuluttajaystävällisempi, sillä rahalla tätäkin toimintaa pyöritetään.
 
Viestejä
530
Tuskin olisi mikään ongelma kenellekään pidentää runkosarjan parilla viikolla molemmista päistä. Silloin järkevällä sarjaohjelman suunnittelulla, ottelurytmi olisi löysempi kuin 26 ottelun sarjassa. Oma lukunsa on sitten tietysti aina ne muutamat joukkueet, jotka etenevät Cupissa pitkälle, ne jotka pelaavat kv. pelejä jne.
 
Viestejä
361
Onko tuohon olemassa mitään järkevää selitystä, että viime tai tällä kaudella kautta ei tosiaan ole pidennetty esim. 2-3 viikolla kun ottelumäärä on lisääntynyt? Itse olen tätä ainakin alusta asti hämmästellyt. Näin ulkopuolelta ainakin tuntuu, että ihan hyvin voisi aloittaa jo syyskuun alussa.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,732
Liigajoukkueet kokoontuvat keskiviikkona, mutta asian suhteen on liikkunut myös virheellistä tietoa. Pääkallo julkaisee tässä vastaehdotuksen 33 pelin runkosarjalle:

 
Viestejä
394
Onhan tuo 33 ottelua paljon, mutta itse olen sitä mieltä että itälänsi ottelut aivan turhia, ennemmin sitten se 33 ottelua kun kaiken maailman hömppäturnauksia tilalle. Yleisöllehän tuo 33 ottelua viihdettä.
 
Viestejä
282
Olisiko tästä NHL-tyyppisestä ajattelutavasta rakennettavissa malli juniorisalibandyyn korkeiden kustannuksien taltuttamiseksi? Voidaan unohtaa noi nykyiset alkusarjat ja pelata tuplasarja + divisioonafinaalit ja siitä 2/divisioona jatkoon!? Pelejä on riittävästi mutta pienenevätkö kustannukset?
 
Viestejä
8,079
Itäpuolelle nelostien itäpuolella pelaavat joukkueet ja länsipuolelle nelostien länsipuolella pelaavat joukkueet. Itä voi saada vahvistukseksi vielä kaikki Seinäjokea pohjoisempana olevat seurat.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,732
Jakso 149 julki ja aiheena naisten liigan puolivälierät. Jakso on ilmaiseksi kuunneltavissa Spotifyssa. Kyseessä on myös Pääkallon virallinen ennakko puolivälieriin.

Classic-ErVi - selvä peli vai ei?
TPS-SB-Pro - herääkö TPS?
Loisto-PSS - ansa viritetty?
SaiPa-SSRA - riittääkö sarjan parhaat?

 
Jakso 149 julki ja aiheena naisten liigan puolivälierät. Jakso on ilmaiseksi kuunneltavissa Spotifyssa. Kyseessä on myös Pääkallon virallinen ennakko puolivälieriin.

Classic-ErVi - selvä peli vai ei?
TPS-SB-Pro - herääkö TPS?
Loisto-PSS - ansa viritetty?
SaiPa-SSRA - riittääkö sarjan parhaat?


Kiitämme: naisten sarja saa ansaitsemansa huomion.
Moitimme: sisällön suhteen ainakin itse ihmettelen sitä, että ei verrata omenoita omenoihin vaan eri joukkueita verrataan eri asteikoilla ja kriteereillä (omenat vs päärynät). Tarkoitan tätä, että joidenkin joukkueiden osalta riittää otannaksi "loppukauden muutamat pelit", kun taas toisten osalta niin verrataan asioita jopa edelliseen kauteen. Sinänsä olisi "reilunta", että kun joukkuetta käsitellään, niin siinä vain huomioidaan tämä kausi (ensisijaisesti) ja tottakai voi sitten pureutua tarkemmin erinäisiin trendeihin ja kuntopuntareihin. Samoin sitä, että esimerkiksi joskus joku asia X kuten vaikka "nuoruus" katsotaan heikkoudeksi mutta samaan aikaa tämä onkin eri joukkueelle "vahvuus". Vähän enemmän kotitehtäviä taustoista ja vähemmän painoarvoa maaliodottamaan - joka pohjautuu kouluttamattomien toimitsijoiden tuottamaan sisältöön sekä analyyttisesti ja tilastollisesti äärimmäiseen pieneen otantaan - niin olen tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
285
Lainaan tätä kirjoitusta kun tässä viitataan Suomen jämähtyneisyydestä:



... olen joskus ennenkin puhunut tästä muutosvastarinnasta, mutta tämä "kuinka monta 33 pelin sarjaa olet itse järjestänyt" "argumentti" on uusi tapa tappaa keskustelu... voisi sanoa, että melkein käden heilahduksella.

Mitään ei saa kritisoida jos ei itse tee samaa asiaa ja/tai osaa tehdä sitä paremmin. Se on sitä parasta ja asioita kehittävää logiikka se. 😀
 
Viestejä
285
Itse taas olen sitä mieltä, että tässä ei ole olemassa mitään pikavoittoja vaan lajin kehitystä pitää tarkastella kokonaisuudessaan sekä itse lajin osalta, että sen kaupallisuuden osalta ja mitä muutoksia tarvitaan jotta se olisi kuluttajaystävällisempi, sillä rahalla tätäkin toimintaa pyöritetään.
Juurikin näin. Toisaalta en koe sitä pikavoittona jos ottelumäärää vähennetään, vaan ihan järkevänä toimenpiteenä siinä mielessä että silloin seuroilla olisi mahdollisuus satsata kotiotteluihin eri tavalla kuin nyt. Olen ennenkin tästä kirjoittanut tänne foorumille että ainakin tälleen säbäkuluttajana tuntuu että esim. Oilersin kotiottelut (joihin tulee lähdettyä eniten kotipaikkakuntani sijannin vuoksi) vedetään läpi lähes autopilotilla ja niin että revitään vaan jostain joku tekijä hommaan ku hommaan. Toisinaan ei myydä hodareita kun ei saatu myyjiä ja joskus myydään fanikamaa ja toisinaan taas ei jne. Olen vahvasti sitä mieltä, että kotiotteluita on tällä hetkellä suurimmalle osalle liigajoukkueille liikaa ja koska niitä on liikaa niin yksittäiseen otteluun ei voi satsata tarpeeksi paukkuja ja silloin tapahtuma/joukkue ei voi hyvin eikä toiminta kehity.
Uskon ja toivon, että jos ottelumäärää joskus vähennetään, niin Fliigan suunnalta samalla myös tuetaan seuroja ottelutapahtumien järjestämisessä. Yritetään järjestää enemmän niitä ns. "sirkuspelejä", eli teemapelejä/jäähallipelejä. Toisin sanoen, autetaan seuroja/joukkueita kehittämään ottelutapahtumaa, yritysmyyntiä jne.
Sitten kun otteluissa käy sen verran porukkaa että tapahtumilla aletaan tekemään kunnon bisnestä, sitten voidaan alkaa keskustella ottelumäärän nostamisesta. Ainakin näin taloudelliselta kantilta katsottuna.
En myöskään usko että ottelumäärän nostaminen (tai tässä tapauksessa pitäminen samalla tasolla kuin nyt) tekee pelaajista yhtään parempia kuin sillä että pelattaisiin kerran viikossa peli ja treenataan loppuviikko. Päinvastoin, kun suurin osa pelaajista vielä tekee töitä tai opiskelee pelaamisen ohella ja pelataan pahimmillaan monta ottelua viikossa, niin muu elämä kärsii ja silloin kärsii myös peli, halusi tai ei. Tämä myös iso syy miksi muut maat vetää tällä hetkellä ja miksi Fliigan keski-ikä tippuu koko ajan lähemmäs 20 kuin 35 vuotta (näin mutu-tuntumalla).
 
Toisaalta en koe sitä pikavoittona jos ottelumäärää vähennetään, vaan ihan järkevänä toimenpiteenä siinä mielessä että silloin seuroilla olisi mahdollisuus satsata kotiotteluihin eri tavalla kuin nyt.
Olen täysin samaa mieltä siitä mitä kirjoitit mutta tartuin vaan tämän lauseeseen ja täsmennän omaa kommenttia sillä, että pikavoitolla tarkoitin sitä, että tätä (ottelumäärän mahdollista vähentämistä) ei saisi nähdä ainoa The Ratkaisuna vaan nimenomaan pitää olla valmiutta tarkastella kokonaisuutta avoimin silmin ja asenteen.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös