Fiktiivinen tarina: ”Liitto maitokauppiaana”
Asiakas Alasarjalainen tulee kauppaan ostamaan litran maitoa. Kauppias rekisteröi maidon kassaan ja kysyy jäsenkorttia.
A: Joo, löytyy jäsenkortti! Olen ollut jo vuosikaudet jäsenenenä.
L: Kas vain te kuuluttekin valikoituun jäsenryhmään, jotka saavat kaupan päälle pienen piimäpurkin! Eikö olekin mahtava juttu!
A: Kiitos, mutta mä en oikein tykkää piimästä eikä taida kukaan muukaan perheenjäsen pitää siitä.
L: No mutta hei kokeilisit edes, saatat tykätä ja muukin perhe voisi innostua myös juomaan piimää. Tämähän on upea mahdollisuus kokeilla tätä ja ihan ilmaiseksi!
A: No mä kyllä oon kokeillut sitä. Sitä on pitänyt juoda niin paljon pakolla, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, niin on aikalailla sen osalta kiintiö täysi. Kyllähän se tavallaan ihan hyvääkin joskus on, mutta mä en nyt halua. Kiitos kuitenkin tarjouksesta! Varmaan joku muu voisi tykätäkin piimästä, joten eiköhän sille löydy ottajia.
L: Voisit suhtautua silti vähän avomielisemmin piimään. Sitä juodaan kuulemma tosi paljon esim Sveitsissä. Eikö olisi hienoa jos meillä täällä Suomessakin juotaisiin enemmän piimää, jopa enemmän kuin missään? Kansainvälisellä aspektilla on tärkeää saada dataa suomalaisten piimänjuonnista.
A: No mä en nyt ole tästä piimästä edelleenkään kiinnostunut. Mä tulin tosiaan ostamaan maitoa, ei kai mun ole pakko ottaa sitä piimää, jos en sitä halua? Sitä paitsi sillä ei ole minulle mitään merkitystä juodaanko täällä vai muualla piimää, kun mä nyt vaan haluaisin ostaa sen maidon, kun tykkään sitä juoda. Hetkinen, miten musta tuntuu että maitopurkin koko on pienentynyt ja hintakin on vähän noussut? Alkaa tuntumaan vähän huijaukselta koko tämä ilmainen purkki piimää.
L: No kaikki hinnathan on vähän noussut, joten maitokin on nykyään kalliimpaa, eikä nousu liity tähän mun tarjoamaan piimään ollenkaan. Purkin ei pitäisi olla vajaa, mutta mä lisään sinne sen mun tarjoaman piimän, niin nythän siellä on yhteensä enemmän kuin litra. Eikö olekin hieno juttu!
Alasarjalainen maksaa pitkin hampain ostoksensa ja poistuu hämmentyneenä, epäuskoisena ja vihaisena maito-piimäpurkki kädessään ulos kaupasta. Kauppias vaikuttaa aivan seonneen piimästä ja eikä tunnu ymmärtävän, että kun piimän kaataa maitoon se happanee ja menee pilalle. Erikseen kumpikin on hyvää, jos siitä piimästä tykkää. Alasarjalainen on vuosia ollut uskollinen ja suhteellisen tyytyväinen asiakas, mutta tässä hetkessä hän pohtii oliko tämä viimeinen käynti täällä ja leikkaako jäsenkortin kahtia. Maitoahan voisi kuitenkin ostaa muualtakin, sieltä missä sitä ei ole pilattu piimällä.