Pääkallo

5.-6. divisioonaan ensi kaudella pakollisia 3v3-pelejä

Tässä kohtaa haluan esittää kiitokset Pääkallolle tämän asian nostamisesta useamman artikkelin voimin. Liitossa varmasti olisi haluttu, että kitinä ja marmatus hautautuu nopeasti. Nyt on nimen omaan tärkeää nostaa näitä asioita ylös. Liiton pitäisi ymmärtää jonakin päivänä, että lisenssipelaajien kato sen kun lisääntyy näillä liikkeillä, joilla osoitetaan, ettei pelaajista tai heidän mielipiteistään välitetä yhtään. Harrastajia tulee lisää vasta kun on kuunneltu harrastajia.

Niin, on se hyvä että liitolla on luottoa maalivahteihin. Siinä kun sätkii pallosateessa ja kun pallo menee laidan yli, niin varmasti jokainen maalivahti ”sähköjäniksenä” pomppaa ylös kaivamaan uutta palloa peliin. Etenkin tilanteessa, jossa oma joukkue on voitolla ja aika juoksee silloinkin, kun pallo on mennyt yli.

Pilotit toteutetaan yhteistyössä. Pääkirjoituksessa otetaan kantaa 3v3-päätöksentekoon ja sen epäonnistumiseen.

Toistan itseäni täällä mutta erittäin hyvin kirjoitettu herra Pastori.

Niin, on se hyvä että liitolla on luottoa maalivahteihin. Siinä kun sätkii pallosateessa ja kun pallo menee laidan yli, niin varmasti jokainen maalivahti ”sähköjäniksenä” pomppaa ylös kaivamaan uutta palloa peliin. Etenkin tilanteessa, jossa oma joukkue on voitolla ja aika juoksee silloinkin, kun pallo on mennyt yli.
Pallot maalikehikolla on ollut toimiva konsepti, siinä ei ole ollut ongelmia.
Eikä ihme, kun mahdollisesta pelin viivyttämisestäkin 2 min rangaistuksen sijaan seuraus näissä 3vs3 on ainakin tähän asti ollut suoraan rankkari.

Kiitokset myös täältä suunnalta toimitukselle aiheen palauttamisesta pinnalle kesän jälkeen, nyt kun tomut on ensijärkytyksen jälkeen laskeutunut. Liiton vastausten perusteella äkkiseltään vaikuttaisi että todellista syytä ei haluta sanoa ääneen eikä päätöksestä vastuussa olevia henkilöitäkään nimetä. Sen sijaan puhutaan vain kansaivälisistä trendeistä ja mennään verhon taakse koska vastuuta ei ole liiton sisällä nimetty kenellekään.

Nyt aihe halutaan esittää ainoastaan viestinnän osalta epäonnistuneena lanseerauksena ilman että sisällön ongelmallisuuteen halutaan ottaa kantaa, vaikka maksavalle "yleisölle" itse sisältö on se joka ei maistu ja viestintä ainoastaan korostaa toiminnan amatöörimäisyyttä. Riku Tapio haastattelussa korostaa kovasti muutoksen pilotti näkökulmaa, kuitenkin tuomatta millään tapaa esiin että näistä 3v3 peleistä jaetaan sarjapisteitä. Myöskään millään lailla ei haluta huomioida, että epäilemättä ainakin joissain joukkueissa joudutaan käymään keskustelua siitä kuka näitä pelejä pelaa.

Muutos haluttiin yrittää myydä joukkueille ja heidän jäsenilleen maksuttomana kokeiluna, mutta samaan aikaan nousseet sarjamaksut viestivät toisenlaista tarinaa. Toki kustannukset kautta linjan ovat nousseet ja maksuihin olisi nousupainetta muutenkin mutta ei tämä silti hyvältä näytä. Mitä ovat nämä innovaatio- ja tutkimuskehitysrahat, mistä ne ovat tulleet ja mihin niitä on aikaisempina vuosina käytetty?

Kaikenkaikkiaan tämä omaan korvaan kuulostaa siltä että kansainvälisellä tasolla ollaan toiveikkaita että tulevaisuudessa 3v3 pelimuoto olisi helpommin myytävissä isompiin tapahtumiin, oli ne sitten olympialaiset tai jotain muuta. Nyt pakottamalla muutosta pedataan varaslähtöä tähän tulevaisuuden visioon. Harmillista ettei perinteiseen tuotteeseen tämän suhteen tunnu olevan luottoa.

Liiton toimistolla varmasti toivottiin että kesän aikana kovimmat soraäänet olisivat hiljentyneet ja syksyn myötä kentällä oltaisiin korkeintaan enää keskenään pienissä porukoissa jupistu ja hyväksytty muutos. Toivon itse että näin ei kävisi, jotta toimintatapa ei saisi sitä kuuluisaa hiljaista hyväksyntää.

" joukkueilla ja seuroilla on mahdollisuus kokeilla sellaista pelimuotoa, jota ei välttämättä ole tullut kokeilleeksi"

Melko lajista vieraantunut kommentti. Vähissä on ne salibandypelaajat, jotka eivät ole koskaan pelannut 3v3 pelimuotoa esim harjoituksissa.

Fiktiivinen tarina: ”Liitto maitokauppiaana”

Asiakas Alasarjalainen tulee kauppaan ostamaan litran maitoa. Kauppias rekisteröi maidon kassaan ja kysyy jäsenkorttia.

A: Joo, löytyy jäsenkortti! Olen ollut jo vuosikaudet jäsenenenä.

L: Kas vain te kuuluttekin valikoituun jäsenryhmään, jotka saavat kaupan päälle pienen piimäpurkin! Eikö olekin mahtava juttu!

A: Kiitos, mutta mä en oikein tykkää piimästä eikä taida kukaan muukaan perheenjäsen pitää siitä.

L: No mutta hei kokeilisit edes, saatat tykätä ja muukin perhe voisi innostua myös juomaan piimää. Tämähän on upea mahdollisuus kokeilla tätä ja ihan ilmaiseksi!

A: No mä kyllä oon kokeillut sitä. Sitä on pitänyt juoda niin paljon pakolla, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, niin on aikalailla sen osalta kiintiö täysi. Kyllähän se tavallaan ihan hyvääkin joskus on, mutta mä en nyt halua. Kiitos kuitenkin tarjouksesta! Varmaan joku muu voisi tykätäkin piimästä, joten eiköhän sille löydy ottajia.

L: Voisit suhtautua silti vähän avomielisemmin piimään. Sitä juodaan kuulemma tosi paljon esim Sveitsissä. Eikö olisi hienoa jos meillä täällä Suomessakin juotaisiin enemmän piimää, jopa enemmän kuin missään? Kansainvälisellä aspektilla on tärkeää saada dataa suomalaisten piimänjuonnista.

A: No mä en nyt ole tästä piimästä edelleenkään kiinnostunut. Mä tulin tosiaan ostamaan maitoa, ei kai mun ole pakko ottaa sitä piimää, jos en sitä halua? Sitä paitsi sillä ei ole minulle mitään merkitystä juodaanko täällä vai muualla piimää, kun mä nyt vaan haluaisin ostaa sen maidon, kun tykkään sitä juoda. Hetkinen, miten musta tuntuu että maitopurkin koko on pienentynyt ja hintakin on vähän noussut? Alkaa tuntumaan vähän huijaukselta koko tämä ilmainen purkki piimää.

L: No kaikki hinnathan on vähän noussut, joten maitokin on nykyään kalliimpaa, eikä nousu liity tähän mun tarjoamaan piimään ollenkaan. Purkin ei pitäisi olla vajaa, mutta mä lisään sinne sen mun tarjoaman piimän, niin nythän siellä on yhteensä enemmän kuin litra. Eikö olekin hieno juttu!

Alasarjalainen maksaa pitkin hampain ostoksensa ja poistuu hämmentyneenä, epäuskoisena ja vihaisena maito-piimäpurkki kädessään ulos kaupasta. Kauppias vaikuttaa aivan seonneen piimästä ja eikä tunnu ymmärtävän, että kun piimän kaataa maitoon se happanee ja menee pilalle. Erikseen kumpikin on hyvää, jos siitä piimästä tykkää. Alasarjalainen on vuosia ollut uskollinen ja suhteellisen tyytyväinen asiakas, mutta tässä hetkessä hän pohtii oliko tämä viimeinen käynti täällä ja leikkaako jäsenkortin kahtia. Maitoahan voisi kuitenkin ostaa muualtakin, sieltä missä sitä ei ole pilattu piimällä.

Fiktiivinen tarina: ”Liitto maitokauppiaana”

Asiakas Alasarjalainen tulee kauppaan ostamaan litran maitoa. Kauppias rekisteröi maidon kassaan ja kysyy jäsenkorttia.

A: Joo, löytyy jäsenkortti! Olen ollut jo vuosikaudet jäsenenenä.

L: Kas vain te kuuluttekin valikoituun jäsenryhmään, jotka saavat kaupan päälle pienen piimäpurkin! Eikö olekin mahtava juttu!

A: Kiitos, mutta mä en oikein tykkää piimästä eikä taida kukaan muukaan perheenjäsen pitää siitä.

L: No mutta hei kokeilisit edes, saatat tykätä ja muukin perhe voisi innostua myös juomaan piimää. Tämähän on upea mahdollisuus kokeilla tätä ja ihan ilmaiseksi!

A: No mä kyllä oon kokeillut sitä. Sitä on pitänyt juoda niin paljon pakolla, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, niin on aikalailla sen osalta kiintiö täysi. Kyllähän se tavallaan ihan hyvääkin joskus on, mutta mä en nyt halua. Kiitos kuitenkin tarjouksesta! Varmaan joku muu voisi tykätäkin piimästä, joten eiköhän sille löydy ottajia.

L: Voisit suhtautua silti vähän avomielisemmin piimään. Sitä juodaan kuulemma tosi paljon esim Sveitsissä. Eikö olisi hienoa jos meillä täällä Suomessakin juotaisiin enemmän piimää, jopa enemmän kuin missään? Kansainvälisellä aspektilla on tärkeää saada dataa suomalaisten piimänjuonnista.

A: No mä en nyt ole tästä piimästä edelleenkään kiinnostunut. Mä tulin tosiaan ostamaan maitoa, ei kai mun ole pakko ottaa sitä piimää, jos en sitä halua? Sitä paitsi sillä ei ole minulle mitään merkitystä juodaanko täällä vai muualla piimää, kun mä nyt vaan haluaisin ostaa sen maidon, kun tykkään sitä juoda. Hetkinen, miten musta tuntuu että maitopurkin koko on pienentynyt ja hintakin on vähän noussut? Alkaa tuntumaan vähän huijaukselta koko tämä ilmainen purkki piimää.

L: No kaikki hinnathan on vähän noussut, joten maitokin on nykyään kalliimpaa, eikä nousu liity tähän mun tarjoamaan piimään ollenkaan. Purkin ei pitäisi olla vajaa, mutta mä lisään sinne sen mun tarjoaman piimän, niin nythän siellä on yhteensä enemmän kuin litra. Eikö olekin hieno juttu!

Alasarjalainen maksaa pitkin hampain ostoksensa ja poistuu hämmentyneenä, epäuskoisena ja vihaisena maito-piimäpurkki kädessään ulos kaupasta. Kauppias vaikuttaa aivan seonneen piimästä ja eikä tunnu ymmärtävän, että kun piimän kaataa maitoon se happanee ja menee pilalle. Erikseen kumpikin on hyvää, jos siitä piimästä tykkää. Alasarjalainen on vuosia ollut uskollinen ja suhteellisen tyytyväinen asiakas, mutta tässä hetkessä hän pohtii oliko tämä viimeinen käynti täällä ja leikkaako jäsenkortin kahtia. Maitoahan voisi kuitenkin ostaa muualtakin, sieltä missä sitä ei ole pilattu piimällä.
Pasila. Porilaisten marssi!

Kun tämä kokeilu nyt on "ilmainen" ja pelkkää plussaa, niin eikö olisi voitu tarjota vaikka 3-6divari jengeille mahdollisuus osallistua ilmaiseksi tällaiseen 3vs3 sarjaan. Ihan erillään normi sarjoista? Olisi sieltä ihan varmasti yksi sarja saatu aikaiseksi.
Nyt sama idea pakotettiin ja siitä jää happama maku.
Ihan perinteistä suomalaisen organisaation tapaa johtaa: Me saunassa päätettiin että näin tehdään ja kaikki siihen suostuu.

Kun tämä kokeilu nyt on "ilmainen" ja pelkkää plussaa, niin eikö olisi voitu tarjota vaikka 3-6divari jengeille mahdollisuus osallistua ilmaiseksi tällaiseen 3vs3 sarjaan. Ihan erillään normi sarjoista? Olisi sieltä ihan varmasti yksi sarja saatu aikaiseksi.
Ihan perinteistä suomalaisen organisaation tapaa johtaa: Me saunassa päätettiin että näin tehdään ja kaikki siihen suostuu.
Tossa on kyllä mielenkiintoinen tuo rajapinta. Toisella puolella vaakakuppia johtajuus ja omistajuus, toisella puolella järjestödemokratia alueparlamentteineen ja asiakaskyselyineen.

No tämähän se malli olisi minkä ajattelisi olevan reilu ja perustuvan vapaaehtoisuuteen. Eikö liitolla tosiaan riittänyt edes sen verran uskoa omaan tuotteeseen, että olisi luottanut siihen että se menisi kaupaksi ilmaiseksi? Jos tuote ei olisi mennyt kaupaksi edes ilmaiseksi, niin sitten olisi ollut helppo suoraan todeta että siinä on jotain vikaa ja vetää pois markkinoilta. Itse kyllä uskon että ilmaiseksi olisi aika monellekin kelvannut, jos olisi oma sarja tälle tehty ja joukkueille tarjottu tätä mahdollisuutta.

Muutenkin näyttää ensimmäinen turnaus mukavalta. Ekojen kahden pelin välissä 30 minuuttia, niin siinähän pääsee kivasti palautumaan ja sitten 1,5 tuntia toisen ja kolmannen pelin välissä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Takaisin