Pääkallo.fi

Tuomari työskentelyntaso

Viestejä
2
Olen koko syksyn kiertänyt eri sarjatson pelejä p14-p16. Olen ihmetellyt tuomarityöskentelyn taso eroja esim. p15 haastaja vs p15 valtakunnallisen välillä, tulee mieleen että onko samasta lajista edes kyse. Pääsääntöisesti p15 valtakunnallisen tuomari taso on katsojana mielestäni ihan ok tasolla (tietysti virheitä sattuuu, onhan ihmisistä kyse). Haastaja tasolla en ymmärrä pääsääntöisesti tuomarien työskentelyä (mailaan haakkaamista että korviin sattuu, taklauksia, tyomareille huutamista,ym,ym). Käytännössä joka pelissä yksi poika ei ole palannut kentälle, jonkun näköinen vamma. Ymmärrän kyllä että pelaajat pelaavat niin kuin heidän annetaan, mutta lajin harrastajia salittu pelityyli ei tuo lisää.

Ymmärrän myös sen että tuomarien palkkiot ovat pienet, motivaatio ongelma tai ihan perus fysiikka ei riitä ottelun tuomitsemaan (pojat ovat aika nopeita).

Pitää muistaa että ilman laadukasta tuomarityöskentelyä laji ei kehity eikä kasva isommaksi.

Liiton olisi syytä tehdä ryhtiliike mikäli halutaan kasvattaa/säilyttää nykyiset harrastajamäärät.
 
Viestejä
9
Juu olen huomannut saman, lauantai aamupäivällä kuusankoskella tuomaritoimita todella naurettavaa, tämä ei kuulu valtakunnallisiin sarjoihin, eikä varsinkaan KÄRKIKAMPPAILUIHIN, Tuomaroinnissa myös pelin sisäisesti linja vaihtelee todella paljon mikä ei ole okei.
 
Viestejä
27
Olen koko syksyn kiertänyt eri sarjatson pelejä p14-p16. Olen ihmetellyt tuomarityöskentelyn taso eroja esim. p15 haastaja vs p15 valtakunnallisen välillä, tulee mieleen että onko samasta lajista edes kyse. Pääsääntöisesti p15 valtakunnallisen tuomari taso on katsojana mielestäni ihan ok tasolla (tietysti virheitä sattuuu, onhan ihmisistä kyse). Haastaja tasolla en ymmärrä pääsääntöisesti tuomarien työskentelyä (mailaan haakkaamista että korviin sattuu, taklauksia, tyomareille huutamista,ym,ym). Käytännössä joka pelissä yksi poika ei ole palannut kentälle, jonkun näköinen vamma. Ymmärrän kyllä että pelaajat pelaavat niin kuin heidän annetaan, mutta lajin harrastajia salittu pelityyli ei tuo lisää.

Ymmärrän myös sen että tuomarien palkkiot ovat pienet, motivaatio ongelma tai ihan perus fysiikka ei riitä ottelun tuomitsemaan (pojat ovat aika nopeita).

Pitää muistaa että ilman laadukasta tuomarityöskentelyä laji ei kehity eikä kasva isommaksi.

Liiton olisi syytä tehdä ryhtiliike mikäli halutaan kasvattaa/säilyttää nykyiset harrastajamäärät.
No niin, olemme lempi aiheemme parissa, kun taas vika on lyödettävä tuomareista.

Aloitetaan sillä että Suomi kuuluu 7 alueeseen salibandykartalla. Vaikka puhutaan siitä että laji ja säännöt on samat kullakin alueella, on alueellisia eroja. Mistä tämä johtuu, no kilpailua ei ole samalla tapaa kuin alueella jossa on enemmän tuomareita. Ehditäänkö alueella jossa on vähemmän tuomareita paneutumaan koulutukseen ja kehitykseen samalla tapaa kuin siellä missä erotuomareita on enemmän, no ei tietenkään. Koska pitäähän ne pelitkin pelata, eihän pelejä voi turvallisesti pelata ilman erotuomareita. Ja onko kaikista erotuomareiksi, ei varmasti.. Mutta pääkallon foorumeilla tuntuu olevan aina ne kaikki oikeat "erotuomarit", Marraskuun lopulla olisi yksi peruskurssi, nyt kipin kapin ilmoittautumaan;)

Kuten "huolestunut vanhempi" kirjoittaa: " Olen koko syksyn kiertänyt eri sarjatason pelejä p14-p16" Otetaanko tähän kohtaan että p14, p15, p16 sarjoihin asetellaan eri luokituksen tuomareita pääsääntöisesti. Jopa pelillisesti p15 haastaja vs. p15 valtakunnallinen on täysin eri maailmansa, joten näiden vertaaminen toisiinsa on lähes mahdotonta, koska p15 haastajassa pelataa joukkue joka ei halua olla puoliammattilainen, koska valtakunnallinen joukkue treenaa ja tekee tulosta haastaja sarjaa kovemmalla temmolla ja peli käsityskin on täysin erinlainen. p15 valtakunnallisessa annetaan poikien jo pelata ja ottaa kontaktia eritavalla kuin haastaja sarjassa. Kirjoitat jälleen " p15 valtakunnallisessa taso on ok mutta virheitä sattuu, onhan kyse ihmisistä" Niin, virheitä sattuu kaikille oli kyse sitten fliigasta tau p9 sarjasta, mutta virheitä sattuu useammin niille pelaajille, joukkueille, toimihenkilöille ja ENNEN KAIKKEA: KATSOJILLE, joiden laji ymmärrys ei ole vaaditulla tasolla.

Haastaja tasolla kolisee varmasti mailat useammin kuin valtakunnallisella, mutta tuskin se kolisee niin että "korviin sattuu" suosittelen korvatulppien käyttöä, jos se häiritsee.. epäilen toki kirjoittajan "tarkkaa" kuuloa ja otan sarkasmina tämän. Kirjoitat myös ettet ymmärrä tuomareille huutamista, no vastuullisena vanhempana se on sinun tehtäväsi pitää huoli ettei katsomosta huudella asiattomuuksia tai ettei oma kullannuppu huutele, joukkue tai valmentajat, mistä monesti pelaajat oppivat käyttäytymisen jalon taidon, no vanhemmilta, valmentajilta, katsojilta. Moni nuori erotuomari on lopettanut tämän takia, kun " fiksu aikuinen on huutanut niin pahasti nuorelle erotuomarille, että on lopettanut uransa" tätäkö tosiaan laji tarvitsee, oman elämänsä öyhöttäjiä joilla on PAHA OLLA" haastan sinut vastuullisena ja huolestuneena vanhempana miettimään, mitä ensi kerralla päästä suustasi salibandykatsomossa, vai haluatko että poikasi lopettaa sen takia että joku sanoisi pahasti. Toisaiseksi erotuomarointikin on harrastus tällä tasolla ja sen pitää myös pysyä, vaikkakin siitä saa pienen korvauksen, meillä ei ole "VARAA MENETTÄÄ YHTÄÄN EROTUOMARIA - KATSOMO HIRVIÖIDEN TAKIA"

Huolestunut vanhempi, erotuomareiden palkkioilla tai niiden määrällä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ne neuvotellaan aika ajoin ja tälläkin hetkellä ovat mallillaan, selkeästi sinulta puuttuu tieto asiasta kokonaan, ei pidä olettaa tai arvailla asioita. Ihan perus fysiikka ei riitä, puhutko nyt haastajasarjasta kuten aiemmin olit huolissasi. Sitä varten kentällä on kaksi erotuomaria, ei siellä ole tarkoitus kirmata edes takaisin kuin "aropupu" eihän siitäkään mitään tulisi.

Huolestunut vanhempi, olen huolestunut kirjoittaja, onko nyt niin että perus maanantai oli pahempi kuin leppoisa sunnuntai, koska korvia särkee ja mailat kolisee. Se että harrastajamäärät ovat pudonneet, on syy jossakin muualla kuin erotuomareissa. Syytä ei tarvitse kovin pitkältä hakea, mutta annetaan lukijan se itse päätellä :)
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2
Hyvä Ex-el

Palutetta pitää voida antaa ilman kiihkoa tai syyllisyyttä, joten kommentoin muutamaa väitettäsi.

Huutaminen: Huutamiseen syyllistyvät pelaajat, joka on aivan ihmeellistä käytöstä. Tähän huuteluun ei puutu tuomarit tai valmennus. Katsomo huutelu on asia johon pitäisi myös tuomarin puuttua, kun ikävä kyllä muut eivät voi sitä estää. Oman näkemykseni mukaan nuoret (16-30v) tuomarit ovat selkeästi motivointuneita ja puuttuvat näihin asioihin.


Fysiikka: Mikäli tuomarin kunto ei riitä pelissä liikkumaan kuin n.5 metriä omassa päässään niin on syytä miettiä kuntoa asiaa. Uskon että olet huomannut tuomarien liikkumisen tai sen puutteen. Aropupu ei tarvitse olla, mutta normaali liikkuminen auttaa.

Palkkaus: Tiedän mitä tuomareille maksetaan, olen heitä palkannut heitä seuran toimihenkilö riittävästi parinkymmenen vuoden aikana ja ihmettelen aina millä rahalla heitä saa, onhan kuitenkin kyseessä kentän tärkein/tärkeimmät henkilöt.

Tuomarointi: Ikävä kyllä en mene itse kurseille, fyysinen kunto ei riitä ja ikä on jo +50 enkä myöskään koe sitä omaksi hommakseni. Mieluummin seuraan peliä kuten olen sitä tehnyt 20 vuotta.

Olen samaa mieltä, tuomareita meillä ei ole vara menettää mutta laatua voidaan varmasti nostaa (koulutus ajan puute ei voi olla peruste). Meillä ei myöskään ole vara menettää pelaajia huonoon tuomari työskentelyyn.

Ilman asiallista keskustelua muutoksia ei tapahdu.
 
Viestejä
80
Tuomaritoimintaan on ihan pakko sen verran tarttua ( ei koske ylläolevien kirjoittajien huomoita ), että katsomossa on tullut huomattua siellä olevan melko paljon tuomaritoiminnan "asiantuntijoita". Se menee näin, eli ns. oman joukkueen tekemä rike on tietty vahinko, mutta vastustaja rikkoo tai sikailee tahallaan.

Samoin tilanteet nähdään katsomossa100% tarkkuudella salamanopeasti oikein, vaikka tapahtuman nopeus ja epäselvyys olisi mikä. Tietenkään vieressä seisonut tuomari ei sitä oikein nähnyt, jos tuomio meni asiantuntijan mielestä "väärin". Näitä ihmistyyppejä on yllättävän paljon. Jos yrität keskustella objektiivisesti mitä oikein tapahtui, niin vastine on ihan sama kuin päätä seinään hakatessa.

Tuomareiden taso tosiaan vaihtelee ja aika surkeitakin esityksiä on tullut harvakseltaan nähtyä. Yksi syy on ainakin se, että sama tuomapari saattaa viheltää liian monta ottelua. Ekoissa jaksetaan olla skarppina, mutta viimeisissä ei enää jakseta olla niin tarkkaavaisia. Useimmiten taitavat kuitenkin kunnialla hommasta selvitä. Ihan kaikessa toiminnassa, jossa on tarpeeksi ihmisiä mukana mahtuu mukaan tunareita,
 
Viestejä
27
Hyvä Ex-el

Palutetta pitää voida antaa ilman kiihkoa tai syyllisyyttä, joten kommentoin muutamaa väitettäsi.

Huutaminen: Huutamiseen syyllistyvät pelaajat, joka on aivan ihmeellistä käytöstä. Tähän huuteluun ei puutu tuomarit tai valmennus. Katsomo huutelu on asia johon pitäisi myös tuomarin puuttua, kun ikävä kyllä muut eivät voi sitä estää. Oman näkemykseni mukaan nuoret (16-30v) tuomarit ovat selkeästi motivointuneita ja puuttuvat näihin asioihin.


Fysiikka: Mikäli tuomarin kunto ei riitä pelissä liikkumaan kuin n.5 metriä omassa päässään niin on syytä miettiä kuntoa asiaa. Uskon että olet huomannut tuomarien liikkumisen tai sen puutteen. Aropupu ei tarvitse olla, mutta normaali liikkuminen auttaa.

Palkkaus: Tiedän mitä tuomareille maksetaan, olen heitä palkannut heitä seuran toimihenkilö riittävästi parinkymmenen vuoden aikana ja ihmettelen aina millä rahalla heitä saa, onhan kuitenkin kyseessä kentän tärkein/tärkeimmät henkilöt.

Tuomarointi: Ikävä kyllä en mene itse kurseille, fyysinen kunto ei riitä ja ikä on jo +50 enkä myöskään koe sitä omaksi hommakseni. Mieluummin seuraan peliä kuten olen sitä tehnyt 20 vuotta.

Olen samaa mieltä, tuomareita meillä ei ole vara menettää mutta laatua voidaan varmasti nostaa (koulutus ajan puute ei voi olla peruste). Meillä ei myöskään ole vara menettää pelaajia huonoon tuomari työskentelyyn.

Ilman asiallista keskustelua muutoksia ei tapahdu.
Huolestunut vanhempi, tässä ei ole kiihkoa lainkaan, pelkkää faktaa ja sinähän sen syylistämisen toit esille ;) vai olenko väärässä?

"
Huutaminen: Huutamiseen syyllistyvät pelaajat, joka on aivan ihmeellistä käytöstä. Tähän huuteluun ei puutu tuomarit tai valmennus. Katsomo huutelu on asia johon pitäisi myös tuomarin puuttua, kun ikävä kyllä muut eivät voi sitä estää. Oman näkemykseni mukaan nuoret (16-30v) tuomarit ovat selkeästi motivointuneita ja puuttuvat näihin asioihin.

Tuomareilla ei ole suoraa mahdollisuutta vaikuttaa katsomohuutelijoihin, vaan homma toimii siten että erotuomarit huomauttavat vastuujoukkuetta, jonka tehtävö on puuttua huutelijoihin. Kaikilla ei mene tunteisiin, se mitä katsomosta huudellaan. Minulla ei ole edes aikaa kuunnella mitä jollakin on asiaa sieltä. Kyllä sinä voit estää huutamisen, jo pelkästään oman seuran vanhempana tuoda esimerkkiä muille.

Loistavaa että omaat hyvän oman näkemyksen, sillä meillä on erotuomareita 12 - 70 v väliltä ja harvoin olen nähnyt epämotivoisia erotuomareita, edelleen tämä on harrastus eikä ammatti.

Fysiikka: Mikäli tuomarin kunto ei riitä pelissä liikkumaan kuin n.5 metriä omassa päässään niin on syytä miettiä kuntoa asiaa. Uskon että olet huomannut tuomarien liikkumisen tai sen puutteen. Aropupu ei tarvitse olla, mutta normaali liikkuminen auttaa.
- Vaatiiko jokainen peli sen että ahtaassakin askissa pitää liikkua epätoivoisesti ja pelaajien jaloissa? Uskon että jokainen liikkuu tarvittavan määrän pelissä. Jos vaikka katsot "huippu urheilua" niin mennäänkö siellä tuhatta ja sataa, kun haastaja sarjassa edetään ees taas 5 m.
Palkkaus: Tiedän mitä tuomareille maksetaan, olen heitä palkannut heitä seuran toimihenkilö riittävästi parinkymmenen vuoden aikana ja ihmettelen aina millä rahalla heitä saa, onhan kuitenkin kyseessä kentän tärkein/tärkeimmät henkilöt.
Tuskin sinä palkkaat erotuomareita, erotuomarit asetellaan liiton puolesta peleihin ja aikanaan joukkueet maksoivat kentän laidalla erotuomareille kuittia vastaan (joskus jopa ilman kuittia) Tänä päivänä asettelut tulevat ohjelmalla ja palkkiot maksetaan verokortilla. Ja palkkiot on sovittu erikseen liiton alaisiin peleihin, niissä sinun ei tarvitse miettiä mitä milläkin rahalla saa. Harjoituspelit on erikseen ja niissäkin monesti vaikuttaa aika, milloin erotuomari on tilattu, yksi vai kaksi, peliaika, sarjataso jne jne, silloin sinä olet maksaja, tai seura. Muuten jättäisin höpöilyn palkkauksesta väliin, kuten sanoin liiton peleissä palkkiot neuvotellaan ja niissä on suurimmat erotuomarikerhot ja liitto yhdessä.

Tuomarointi: Ikävä kyllä en mene itse kurseille, fyysinen kunto ei riitä ja ikä on jo +50 enkä myöskään koe sitä omaksi hommakseni. Mieluummin seuraan peliä kuten olen sitä tehnyt 20 vuotta.
Hyvä, sitten varmasti 20 vuoden kokemuksella tiedät, että pääkallon foorumi ei ole oikea paikka avautua, vaan kirjoita sinne mihin tämä asia kuuluu, voit ehkä saada nimellä vastauksen takaisin, mutta se että äyhöttää täällä nimimerkin takaa, kertoo kaiken oleellisen 20 vuoden uralta ;) huomaa hymiö... jaxuhali



Olen samaa mieltä, tuomareita meillä ei ole vara menettää mutta laatua voidaan varmasti nostaa (koulutus ajan puute ei voi olla peruste). Meillä ei myöskään ole vara menettää pelaajia huonoon tuomari työskentelyyn.
Kyllä korona oli syy usean pelaajan tai joukkueen lopettamiseen, ei tuomarit. Ja harvemmin kuulen ettö kukaan lopettaisi tuomarin takia, päin vastoin eilen kuulin juurikin kahdelta aikuispelaajalta miten he lopettivat sen takia, miten pelaajat/katsojat käyttäytyivät. Syitä on toki muitakin, vaikka se ettei Suomi ole hetkeen pärjönnyt arvokisoissa, kun voitetaan harrastaja määrät kasvaa, kun hävitään ne putoaa.


Keskustelua tarvitaan, mutta ei täällä. Tämä ei ole oikea paikka. Liiton sivuilta saattaisit löytää kanavan johon voisit antaa palautetta ihan omallakin nimellö ja saattaisit saada asiantuntijalta fiksun vastauksen, kykenetkö tähän vai jatkatko korvia särkevää kolinaa edelleen täällä ?
 
Viestejä
643
Pessimistisestä lähestymistavasta huolimatta aloittajan havainto on kuitenkin oikeansuuntainen. Että ei mun mielestä tuossa mihinkään siilipuolustukseen ole aihetta.

Valtakunnallisissa ja erityisesti valtakunnallisissa yksittäisissä otteluissa käytetään myös keskimäärin edistyneempiä erotuomareita kuin alueellisissa turnausmuotoisissa.
Viime vuosina valtakunnallisten yksittäisten otteluiden määrä on lisäksi sarjauudistusten myötä voimakkaasti kasvanut, joten niitä pelejä erotuomaroivia näkee nyt sitten entistä harvemmin turnauksissa.
Tietenkin se jotenkin näkyy.

Nykyisin on junnuissakin aloituspostausta vuoden pari vanhemmissa sitten sm-sarja (alempi ja ylempi), divari, alueellinen eliittisarja, kilpasarja, haastajasarja ja onko vielä muitakin sarjoja. Niin ei tuo kysymys, onko kysymys enää samasta pelistä juuri eroa siitä kuin kysyisi onko liiga ja vitosdivari sama peli. Eri tason pelaajat, eri tason valmennus pitämässä peliä kuosissa, eri tason tuomarit, eri kulttuuri. Sama laji. Mutta kuitenkin erilaista peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
211
Löytyykö @Ex-el tai joltain muulta helposti se erotuomareiden tasotaulukko? Muistaakseni 1-16, joissa jokainen taso määritelty erikseen sanallisesti/sarjoittain. Tämä ei selitä alueellisia eroja mutta saattaa hieman avata tilannetta tietämättömille.
 
Viestejä
211
Juuri tämä! Kuten huomataan, esim P15 valtakunnallinen=taso 10 ja P15haastaja=taso 12.
Pelaajilla ja pelillä iso ero, samoin tuomareiden tasoluokituksella.
Meistä monikaan ei selviäisi kuivin jaloin tason 16 peleistä, oikeasti pillin kanssa kaukalossa. Katsomosta helpompaa.
Silti pidän keskustelun aihetta hyvänä, kritiikkiä pitää voida antaa ja vastaanottaa. Rakentavassa ja asiallisessa hengessä.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Classic - Oilers
17.00
1.794.803.10
Näytä kaikki
>
Viestejä
3
Käytännössä joka pelissä yksi poika ei ole palannut kentälle, jonkun näköinen vamma. Ymmärrän kyllä että pelaajat pelaavat niin kuin heidän annetaan, mutta lajin harrastajia salittu pelityyli ei tuo lisää.
Ryhmän kommenteista saa sen kuvan että tämä on vanhempien syy jotka eivät ymmärrä sääntöjä .
 
Viestejä
27
Ryhmän kommenteista saa sen kuvan että tämä on vanhempien syy jotka eivät ymmärrä sääntöjä .
Kuka tässä sanoi että olisi vanhempien syy, syitä on turha hakea mistään, edes tuomareista. Mutta kyllä pelityyli lähtee joukkueista, valmennuksesta. Eivät tuomarit sitä pelityyliä luo
 
Viestejä
27
Juuri tämä! Kuten huomataan, esim P15 valtakunnallinen=taso 10 ja P15haastaja=taso 12.
Pelaajilla ja pelillä iso ero, samoin tuomareiden tasoluokituksella.
Meistä monikaan ei selviäisi kuivin jaloin tason 16 peleistä, oikeasti pillin kanssa kaukalossa. Katsomosta helpompaa.
Silti pidän keskustelun aihetta hyvänä, kritiikkiä pitää voida antaa ja vastaanottaa. Rakentavassa ja asiallisessa hengessä.
Onko tämä oikea foorumi antaa palautetta, ei ole
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Classic - Oilers
17.00
1.794.803.10
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös